Utalentowane i wielozadaniowe: Audi Q8 sport concept


- Silnik 3.0 TFSI V6 i technika mild hybrid 
- Osiągi adekwatne dla silnika ośmiocylindrowego, zużycie paliwa jak w silniku czterocylindrowym
- Elektryczne systemy: Stop&Go i parkowania

Przełomowa technika napędu i mocno zaakcentowany sportowy wygląd. Podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego Genewa 2017, Audi przedstawia kolejny koncepcyjny pojazd demonstrujący potencjał przyszłej rodziny modelowej Q8. Studyjne Audi Q8 sport concept prezentuje wizjonerskie podejście, jakie projektanci i styliści Audi mają do dynamicznych i bardzo wydajnych SUV’ów przyszłości. 

Charakterystyczne elementy poprawiające aerodynamikę zarówno w przodzie, jak i w tyle Audi Q8 sport concept, są kluczowymi dla nowej koncepcji stylistyki. Natomiast przyszłościowy kierunek rozwiązań mechanicznych określa koncepcja wysoce wydajnego napędu tego studyjnego pojazdu. Nowością na skalę światową jest sześciocylindrowy silnik 3.0 TFSI z układem mild hybrid i napędzaną elektrycznie sprężarką. Audi Q8 sport concept jest dzięki temu pojazdem wielozadaniowym, obdarzonym wieloma talentami. Moc jednostki napędowej: 350 kW (476 KM) oraz wysoki moment obrotowy rzędu 700 Nm, pozwalają rozpędzić ten nowatorski samochód od 0 do 100 km/h w 4,7 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 275 km/h. Zasięg samochodu - ponad 1200 km - predestynuje go do odbywania długodystansowych podróży.

Dzięki wysokiej wydajności układu rekuperacji, rzędu 20 kW, ten duży SUV osiąga świetne wyniki jeśli chodzi o zużycie paliwa. W porównaniu z konwencjonalnym modelem z sześciocylindrowym silnikiem TFSI, ale bez układu mHEV, o 20 kW mocniejsze Audi Q8 sport concept zużywa prawie litr paliwa mniej na 100 km, co skutkuje obniżeniem emisji CO2 o ok. 25 g/km. 

„Napęd Audi Q8 sport concept to ważny krok w kierunku optymalizacji wydajności i równowagi środowiskowej pojazdów produkowanych seryjnie. Połączenie techniki mild hybrid i silnika TFSI wyznacza nowe standardy syntezy mobilności elektrycznej i spalinowej. Taką właśnie kombinację w przyszłości ujrzymy w wielu modelach Audi” – mówi Rupert Stadler, prezes zarządu Audi AG.

Wysoce wydajny pakiet mocy: napęd

Architektura układu napędowego w nowym Audi Q8 sport concept jest rewolucyjna. Konstruktorzy z Ingolstadt po raz pierwszy zestawili sześciocylindrowy silnik 3.0 TFSI o mocy 331 kW (450 KM), z elektrycznie napędzaną sprężarką i skutecznie rekuperującym układem mild hybrid. Zamontowany pomiędzy wałem korbowym a skrzynią biegów układ startowy zapewnia rekuperację, a w razie potrzeby pracuje w przeciwnym kierunku, jako dodatkowy silnik elektryczny. Za dostarczanie energii elektrycznej odpowiada instalacja elektryczna 48 V.

Dla klienta oznacza to kilka korzyści. Pierwsza: energię elektryczną pozyskiwaną dzięki rekuperacji w razie potrzeby można wykorzystać do zwiększenia mocy. Druga: podczas gwałtownego przyrostu mocy (tzw. boostingu), gdy silniki spalinowy i elektryczny pracują równocześnie, dzięki dodatkowej mocy silnika elektrycznego 20 kW i dzięki jego momentowi obrotowemu rzędu 170 Nm, cała jednostka napędowa wytwarza aż 350 kW i systemowy moment obrotowy 700 Nm. Rezultatem takiej współpracy jest sportowe przyspieszenie z dowolnego pułapu prędkości i ilości obrotów. 

Montowany w tyle pojazdu, pod bagażnikiem, akumulator litowo-jonowy o wydajności 0,9 kWh, pozwala na powolną jazdę w korku (w sytuacji częstego zatrzymywania się i ruszania) przy wyłączonym silniku spalinowym, a także na manewrowanie i parkowanie wyłącznie na napędzie elektrycznym. Podczas hamowania, skuteczny dzięki generatorowi startowemu o mocy 20 kW układ rekuperacji szybko ponownie ładuje akumulator, co z kolei umożliwia częste i szybkie korzystanie z napędu elektrycznego. 

Dodatkową moc w Audi Q8 sport concept generuje elektrycznie napędzana sprężarka (EAV), która uzupełniając pracę dwóch turbosprężarek spalinowych, zapewnia trzylitrowemu, sześciocylindrowemu motorowi dodatkowy strumień powietrza. Sprężarka EAV wspiera turbosprężarki zawsze wtedy, gdy niewystarczająca ilość spalin uniemożliwia szybkie wytworzenie mocy. Pozwala zatem silnikowi przyspieszać bez jakichkolwiek opóźnień. Do tej pory potrafiły to jedynie jednostki wysokoprężne lub silniki elektryczne. To recepta na sukces, doskonale już sprawdzająca się w seryjnym Audi A7.

Sprężarkę EAV umieszczono blisko silnika, w dolnej części intercoolera. Zamiast koła turbiny wyposażono ją w kompaktowy silnik elektryczny. W czasie krótszym niż 250 milisekund rozpędza on koło sprężarki do prędkości 70 tys. obrotów na minutę. Dzięki wsparciu sprężarki EAV, moc jednostki 3.0 TFSI jest dostępna natychmiast po wciśnięciu pedału przyspieszenia, nawet przy niskiej liczbie obrotów. W ten sposób, natychmiast po starcie, SUV zyskuje kilka metrów przewagi nad konkurentami. Podczas jazdy zorientowanej na komfort podróżowania, technika EAV pozwala unikać zbędnej w tym momencie redukcji biegu, utrzymując tym samym niską liczbę obrotów. Kierowcy o sportowym zacięciu docenią przyspieszenie i spontaniczne nabieranie prędkości podczas wychodzenia z zakrętów.

Napęd Audi Q8 sport concept – połączone możliwości jednostki V6 TFSI i dodatkowego silnika elektrycznego - oferuje moc silnika ośmiocylindrowego, a jednocześnie zapewnia umiarkowany apetyt na benzynę, niczym motor czterocylindrowy. Spalanie spadło w stosunku do porównywalnego silnika bez układu mild hybrid o ponad jeden litr na 100 km, i to pomimo wzrostu mocy o 20 kW. Łączny zasięg Audi Q8 sport concept z bakiem o pojemności 85 litrów, wynosi ponad 1200 kilometrów. 

Podczas jazdy, system zarządzenia napędem inteligentnie i elastycznie reguluje pracę obu rodzajów napędu: zależnie od sytuacji, luksusowy SUV może gwałtownie nabierać mocy (boosting), przejść w tryb żaglowania (coasting) lub w tryb rekuperacji. Standardowym elementem wyposażenia jest tu przewidujący asystent wydajności, wspierający kierowcę i dostarczający do systemu zarządzania szczegółowych informacji o najbliższym otoczeniu. Uwzględnia także dane odcinkowe pozyskiwane z systemu nawigacji i z serwisów car-to-X oferowanych przez Audi connect.

Najnowocześniejsze rozwiązania techniczne pozyskane z samochodów produkowanych seryjnie: układ przeniesienia mocy i zawieszenie

Stały napęd na cztery koła quattro przekazuje moc napędu Audi Q8 sport concept na jezdnię. Również biorąc pod uwagę podwozie o szerokim rozstawie kół, studyjny pojazd wykorzystuje najnowocześniejsze rozwiązania zapożyczone z luksusowych modeli marki Audi. Adaptacyjne zawieszenie, adaptive air suspension sport – pneumatyczne zawieszenie o regulowanym stopniu amortyzacji – pozwala na osiągnięcie szerokiego spektrum warunków prowadzenia, począwszy od miękkiej, komfortowej jazdy, aż po twarde, sportowe prowadzenie. Dodatkowo pozwala wybrać idealną wielkość prześwitu – w pięciu stopniach, gdzie różnica pomiędzy najwyższym a najniższym, to 90 mm. Oś przednia i tylna to lekkie konstrukcje pięciowahaczowe. 

Na standardowych, dużych kołach o wymiarach 11 na 23 cali, Audi montuje opony w rozmiarze 305/35. Pięć ramion felg, w kształcie skręconych liter Y, ma delikatną, a jednocześnie pełną siły formę. Ceramiczne tarcze hamulcowe o średnicy 20 cali, bez trudu zatrzymują Audi Q8 sport concept. 

Dynamiczny przebieg linii i najnowocześniejsza technika jako detale stylistyczne

Już na pierwszy rzut oka było widać, że to Audi: dynamiczne i luksusowe. Tak właśnie koncepcyjne Audi Q8 concept prezentowało się na wystawie Detroit Motorshow 2017. Debiutant z Genewy to bardziej sportowy wariant tej koncepcji, a także elegancka alternatywa dla masywnej sylwetki klasycznych SUV’ów. Modele Q8 i Q8 sport concept są symbolem najwyższego prestiżu, zdecydowanego, sportowego ducha i wizualizacją najwyższej jakości techniki na wszystkich polach. 

Mające aż 5,02 m długości Audi Q8 sport concept, to ucieleśnienie samochodu klasy luksusowej. Trzy metry rozstawu osi gwarantują dużo miejsca dla pasażerów i bagażu. Mimo analogicznie jak w coupé opadającej linii dachu, wystarczająco dużo miejsca dla głowy i ramion mają również siedzący z tyłu pasażerowie. W kokpicie zastosowano nową koncepcję obsługi z dużymi ekranami dotykowymi, a jej centralnymi elementami jest kolejna wersja cyfrowego kokpitu Audi virtual cockpit future oraz analogowy wyświetlacz dotykowy do prezentowania danych na szybie na wprost wzroku kierowcy. Wyświetlacz ten wykorzystuje inteligentną technikę rzeczywistości rozszerzonej (ang. augmented reality), dzięki której świat rzeczywisty przenika się ze światem wirtualnym.

Już sam przód szerokiego na 2,05 m Audi Q8 sport concept sprawia imponujące wrażenie. Charakterystycznym jego elementem jest ośmiokątna osłona chłodnicy Singleframe. Ma ona trójwymiarową ramę i jest znacznie szersza niż w obecnych modelach seryjnych marki Audi. Grill to kratownica o strukturze plastra miodu z aluminiowymi segmentami, mająca po bokach powierzchnie w kontrastowym do lakieru kolorze. Zewnętrzne wloty powietrza w sposób typowy dla sportowych modeli Audi wyraźnie powiększono. Sygnalizują one duże zapotrzebowanie na powietrze silnika o ogromnej mocy. Wyrazista, skierowana ku dołowi krawędź, tzw. blade, w kolorze karoserii, stylistycznie wieńczy dolną partię zderzaka. 

Płaskie reflektory Audi Q8 sport concept w kształcie klinów zintegrowano z przodem pojazdu. Stylistycznie łączą się one z przylegającymi do nich wlotami powietrza. Poszczególne jednostki świetlne przykryto kloszami, jednak reflektory jako całość mają otwartą formę. Dzięki temu sprawiają wrażenie, jakby zawieszono je swobodnie w przestrzeni. Ich aluminiowe obudowy powielają stylistykę osłony chłodnicy Singleframe. Niebieska sygnatura cyfrowej techniki laserowych świateł Matrix Laser w kształcie litery X, została wyraźnie zaakcentowana zarówno w światłach mijania, jak i w światłach drogowych. Złożony z ponad miliona pikseli snop światła oświetla drogę z wysoką rozdzielczością i precyzją. Tuż pod krawędzią maski silnika umieszczono wąskie, diodowe pasma świetlne, generujące zdynamizowane światło kierunkowskazów i światła do jazdy dziennej. Diodowe pasma otaczają reflektory od strony zewnętrznej, a ich użebrowanie tworzy nowatorską sygnaturę e-tron. Wszystkie funkcje reflektorów są dynamiczne.

Pełen siły: widok z boku

Sylwetka koncepcyjnego Audi sprawia wrażenie pełnej napięcia. Okna w drzwiach nie mają ramek, wpływając w ten sposób na uzyskanie stylistycznie płaskiej linii dachu. Wysokość Audi Q8 sport concept to 1,70 m. Wszystkie linie na karoserii dynamicznie wznoszą się ku górze – dolna krawędź okien bocznych, ramiona, linia Dynamic i linia progów. Powierzchnie błotników, drzwi i boków są atletycznie wypukłe, natomiast dolne partie drzwi są wklęsłe. Inne detale stylistyczne to wyfrezowany poniżej tylnych drzwi emblemat quattro oraz kanciaste, karbonowe lusterka boczne. Drzwi otwierają się przy pomocy czujników dotykowych: po dotknięciu czujników w pierścieniach logo Audi w słupkach B i C, drzwi lekko odskakują i otwierają się pod zdefiniowanym kątem.

Ekstremalnie płaski, a jednocześnie bardzo szeroki słupek C, podobnie jak mocno wysunięte nad kołami ramiona karoserii, nawiązuje stylistycznie do wyglądu modeli Audi quattro z lat osiemdziesiątych XX w. Przez to nawiązanie, pojazd ten stanowi logiczną kontynuację serii Audi Prologue. Wyważone proporcje Audi Q8 sport concept w równej mierze podkreślają przednie i tylne koła – to także cecha typowa dla quattro. W porównaniu ze studyjnym Q8 pokazanym w Detroit, wnęki kół poszerzono o 12 mm. Mocno zaakcentowane łuki ponad nimi mają podwójne krawędzie. Okolice progów lśnią szczotkowanym aluminium, tworzącym fascynujące, kontrastowe zestawienie z pomarańczowym lakierem Krypton.

Płaski i kompaktowy: tył

Długi spoiler na brzegu dachu rzuca cień na płaską tylną szybę. Podwójna krawędź poniżej tworzy wyrazisty kontur elektrycznie otwieranej i zamykanej pokrywy bagażnika. Pasmo tylnych świateł rozciąga się przez całą szerokość tyłu. To również część wyrazistej sygnatury świetlnej. Pasmo to generuje zarówno światła tylne pojazdu, jak i światło stop oraz zdynamizowane światła kierunkowskazów. 

Zewnętrzne elementy świetlne ujęte są w aluminiowe klosze, których wewnętrzne krawędzie jakby zapadają się do wnętrza pojazdu. Również tu, poszczególne elementy świateł mają otwartą formę, a ich funkcje realizowane są w dynamiczny sposób. 

Tablica rejestracyjna Audi Q8 sport concept montowana jest pomiędzy tylnymi światłami, poniżej czarnej listwy na której umieszczono logo Audi – cztery pierścienie. Dyfuzor wykonano z aluminium, natomiast jego poprzeczną wkładkę z karbonu o wysokim połysku. Wewnątrz wkładki, na jej krańcach, znalazły się owalne końcówki rur układu wydechowego, wykonane ze szczotkowanego aluminium.

Luksusowa przestrzeń dla czterech osób: wnętrze

Wnętrze Audi Q8 sport concept zapewnia dużo miejsca dla czterech osób i ich bagażu podróżnego. Pojemność bagażnika wynosi 630 litrów. Rozciągające się szeroko, a zarazem napięte linie sprawiają, że w kokpicie panuje sportowa i elegancka atmosfera. Nad tunelem środkowym jakby unosi się konsola, na której swe miejsce znalazła dźwignia zmiany biegów shift-by-wire. Za jej pomocą, kierowca operuje ośmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów tiptronic. Zmiana biegów to czysto elektroniczny proces. 

Stylistyczna linia strukturyzująca wnętrze pojazdu – wrap around – swój bieg rozpoczyna i kończy w przednich drzwiach. Ten szeroko się ciągnący, poziomy łuk, przebiega przy dolnej krawędzi przedniego okna, okalając miejsce kierowcy i przedniego pasażera bez zmniejszania przestrzeni wokół nich. Sportowe fotele przednie, podobnie jak oba pojedyncze fotele z tyłu, począwszy od wyraźnie zaakcentowanych bocznych profili, aż po zagłówki, zbudowane są z segmentów, które sprawiają wrażenie osobnych brył geometrycznych. Poziome aluminiowe klamry dzielą oparcia foteli na wysokości linii okien. 

Pozioma tablica rozdzielcza stopniowo pochyla się ku wnętrzu. Najważniejsze wyświetlacze i elementy obsługi zintegrowane są w tzw. black panel – czarny, szeroki panel o wysokim połysku, ujęty w aluminiową klamrę. Wyłączony monitor tak stapia się z powierzchnią, że jest niewidoczny, zapewniając w ten sposób harmonijny przebieg linii. Gdy wyświetlacz jest używany, doskonale wpisuje się w stylistykę wnętrza. Na wysokości fotela pasażer z przodu, black panel ozdobiono dopasowanym graficznie emblematem quattro. Dekoracyjne elementy w drzwiach, których kształt przywodzi na myśl strzałę, kontynuują zamysł pełnej ekspresji stylistyki. Filigranowe klamki z aluminium służą do otwierania drzwi. Po zapadnięciu zmroku, diodowe pasma świetlne napełniają wnętrze białym światłem. 

Kolory i materiały zastosowane we wnętrzu Audi Q8 sport concept sport podkreślają wrażenie chłodnej i sportowej atmosfery. Prawdziwym smaczkiem są trójwymiarowo, technicznie groszkowane powierzchnie tablicy rozdzielczej, drzwi i podłogi. Karbonowe nakładki o wysokim połysku z nową, abstrakcyjną strukturą powierzchni oraz listwy i ramy z aluminium, dodatkowo akcentują atmosferę wnętrza. Ich szczotkowane wykończenie jest stosunkowo ciemne. Począwszy od podsufitki, aż po konsolę środkową, odcienie koloru szarego stopniowo się rozjaśniają – od stalowej szarości po pastelowe srebro. 

Materiały techniczne w Audi Q8 sport concept sport kontrastują z miękkimi powierzchniami. Fotele obito kombinacją skóry Feinnappa i skóry Nubuk. Obie mają barwę pastelowego srebra. Materiał obiciowy jest owinięty wokół klamry dzielącej oparcia foteli. Tutaj jego strona wewnętrzna staje się zewnętrzną. Zagłówki obciągnięte są tkaniną strukturalną, która kolorem przypomina elementy skórzane. 

Nowe drogi: obsługa i wskaźniki

Elegancka architektura wnętrza Audi Q8 sport concept współgra z pionierską koncepcją obsługi i wskaźników. Informacje i polecenia w dużej mierze przekazywane są kierowcy przy pomocy dotykowych wyświetlaczy, uzupełnionych funkcjami Audi virtual cockpit future i analogowego wyświetlacza do prezentowania danych na szybie na wprost wzroku kierowcy. Wiele wskaźników ma nową, cyfrową stylistykę, która konsekwentnie koncentruje się na najważniejszych kwestiach.

Analogowy wyświetlacz do prezentowania danych na szybie na wprost wzroku kierowcy (ang. contact-analouge head-up display) wyświetla ważne wskaźniki na przedniej szybie, w bezpośrednim polu widzenia kierowcy, pozornie umiejscawiając je tym samym w rzeczywistym otoczeniu pojazdu. Przykład: strzałka nawigacji znajduje się w tej samej pozycji, co rzeczywista strzałka namalowana na drodze. To inteligentna strzałka zachowująca się w myśl pryncypiów tzw. augmented reality – rzeczywistości rozszerzonej. Także w przypadku systemów wsparcia kierowcy, świat rzeczywisty przenika się ze światem wirtualnym. 

Cyfrowy kokpit, Audi virtual cockpit future, o rozdzielczości 1920 x 720 pikseli, wykorzystując zupełnie nową funkcjonalność, wyświetla jeszcze bardziej dynamiczne obrazy i jeszcze bardziej dokładne grafiki. W trybie widoku „auto”, wyświetlacz o przekątnej 12,3 cala przewiduje dużo miejsca na projekcję map, list menu i dodatkowych informacji. Mapy pokazywane są z perspektywy lotu ptaka, a po ich powiększeniu pojawia się trójwymiarowy obraz aktualnej pozycji i otoczenia. Przy pomocy przycisków na kierownicy, osoba prowadząca może przejść do trybu „performance”, w którym wskazówki prędkościomierza i miernika mocy są również trójwymiarowe. 

Wszystkie pozostałe ekrany w Audi Q8 sport concept to wyświetlacze dotykowe. Dużą zaletą tej koncepcji jest bezpośrednia, szybka i intuicyjna obsługa. Kierowca wybiera każdą funkcję dokładnie tam, gdzie ją widzi. Ponadto Audi dzięki ekranom dotykowym zredukowało liczbę przycisków, włączników i dźwigni. Wnętrze sprawia wrażenie jeszcze bardziej uporządkowanego i opływowego.

Do sterowania funkcjami infotainment i ustawieniami pojazdu służy wyświetlacz MMI, umiejscowiony centralnie w tablicy rozdzielczej. Wyświetlacz systemu klimatyzacji zintegrowano z opadającą pod kątem częścią konsoli środkowej. Podczas obsługi wyświetlacza, nadgarstek kierowcy spoczywa wygodnie na nisko umieszczonej dźwigni zmiany biegów ośmiostopniowej, automatycznej skrzyni biegów tiptronic. Gdy czujniki zamontowane w fotelu rozpoznają, że z przodu siedzi pasażer, to ekran dotykowy wyświetla osobne dane dotyczące jego strefy klimatyzacji. Gdy kierowca podróżuje samotnie, funkcja ta jest nieaktywna. Kolejny, mały ekran dotykowy na lewo od kierownicy, zarezerwowano dla obsługi świateł.

Powrót